10. apríla 2016

Podustva a jej cielený lov na mušku



                      Prechádzam sa popri vode, pozerám do vody polarizačkami a vidím nádherné záblesky rýb ktorých telá sa sa prevaľujú na dne – podustvy. Už ako chlapca – keď som chytal ešte na plavák, ma tieto ryby fascinovali. Vtedy som ich s chuťou chytával na kostné červy a kolienka. Hlavne v jeseni. 
              

            
                         Keďze už pekných pár rokov sa venujem len muškáreniu stále som rozmýšľal ako túto rybu dostať na mušku, loviť ju ciele, nie len sporadicky. Pár vychádzok k vode som absolvoval ale bez úspechu aj keď som vedel že tam ryby sú. Špekuloval som, vymýšľal ale úlovkov bolo minimum. Rokmi a praxou som to však dokázal.
Teraz by som sa s Vami rád podelil ako to funguje mne. Túto rybu netreba nejako hľadať, zdržiava sa v húfoch o to je to jednoduchšie.  Je to ryba plachá a preto ja osobne preferujem chytanie z brehu, nevstupujem zbytočne do vody. Chytám za slnečného počasia hlavne na jar a v neskorej jeseni (babie leto)

                         Udicu používam min.  9´6 stopovú aby som sa k rybe dostal čo najbližšie, aftmu volím od 4 až do 6 hlavne na miestach kde predpokladám väčšie jedince, silnejší prúd a vyšší breh. Čo sa techniky týka, v minulosti som používal ťažkú šnúru aby som svoje muchy dostal na dno, poprípade som nadväzec zaťažil brokmi (požitie len na kaprových vodách) a pomaly som muchy priťahoval.
Dnes v dobe „francúza“ používam len tento spôsob lovu. Silón (fluorocarbon) dáva vode menší odpor a preto vedenie mušiek a kontakt s nimi je presnejší. Dĺžku náväzca volím podľa hĺbky vody v danej lokalite, to isté platí aj o priemere fluorocarbonu, zväčša si vystačím s priemerom 0,14 mm. Chytám na 3 mušky. Váhu záťažovky takisto volím podľa hĺbky a rýchlosti prúdu. Uprednostňujem však ťažšie záťažovky nakoľko potrebujem držať celú zostavu celý čas pri dne.
                  Nahadzujem klasicky ako na francúza a nechávam váľať nymfy po dne s občasným pridvihnutím, oživením mušiek. Záber sa prejaví buď zastavením šnúry alebo miernym trhnutím,  silné trhnutia neočakávajte. Zaseknúť treba tvrdšie nakoľko podustva má tvrdú papuľku a často sa stáva že pri slabšom záseku sa vypne. Veľké podustvy 45+ Vás riadne potrápia a keď je silnejší prúd máte o zábavu postarané. Čo sa mušiek týka používam hlavne rôzne kriváky, rhyacophily, larvy a schránky. Nebojte sa použiť aj väčšie čísla háčikov, zväčša chytám od 10 – 12 ale niekedy nepohrdnú ani veľkosťou 8.

To sú moje postrehy z praxe, dúfam že sa Vám podarí chytiť svoju striebornú „ponorku“. O svoje zážitky sa môžete podeliť na tejto stránke alebo na našej FB stránke SKMuskar. A nezabudnite rybu opatrne vrátiť späť do vody aby priniesla radosť aj niekomu druhému.

C&R forever
S pozdravom
                              Tuli

1 komentár:

  1. 9 z10 podustiev mi spadne. Nech sekam akokolvek silno. Haciky som pomenil. A polovica ryb sa chyti mimo tlamy. Na prasky.
    Nejaky konkretnejsi tip na nymfy by nebol?

    OdpovedaťOdstrániť