7. januára 2016

Výprava na rieku Test (1. časť)

Je štvrtok ráno. Vstávam o pol hodinku skôr pretože ma dnes čaká audit. Idem skontrolovať či je všetko v poriadku aby dopadol čo najlepšie aj keď som sa na neho pripravoval už od minulého týždňa. O 8:45 hod. mi zazvoní telefón podľa čísla spoznávam že je to Paul (človek ktorý miluje muškárenie a rybačku ako takú) – uff vzdychol som si ešte šťastie že nie šéf.

                                           „ Hi, Paul are you OK?“ začínam konverzáciu ako prvý. Po klasickej odpovedi „Yes“ potom nasleduje tá istá otázka z opačnej strany. A odpoveď odo mňa je tá istá: „Yes“. Po krátkej debate sa ma spytuje či som zajtra v práci. Najprv sa ho spytujem že prečo, či má niečo zaujímavé. Ak mi vraví o čo ide v hlave sa mi hmíria a miešajú myšlienky aby som zajtra do práce nemusel, alebo urobil čo musím hneď ráno a mal pokoj. Odpovedám mu že poobede mu dám vedieť.
O 9:00 hod. prichádza audítor a po dôkladnej dvojhodinovej kontrole odchádza. Audit dopadol dobre, čo mi hrá do karát. Oslovujem kolegu či ma zajtra nezaskočí ak by niečo. Po vysvetľovaní je odpoveď kladná. Super. Volám Paulovi aby zarezervoval lístky, takže zajtra idem na rieku, riečku ktorej meno niečo znamená, ktorá má dlhoročnú tradíciu a ktorá sa pokladá za miesto narodenia moderného muškárnia – rieku TEST.

              Rieka Test vyviera na severe kraja Hampshire, približne 100 km na západ od Londýna. Má dĺžku okolo 65 km čo ju činí najdlhšou riekou s kriedovým podložím (tzv. chalkstream – chalk – krieda, stream – niečo ako bystrina) Je to rieka kde muškárili a muškária najznámejší muškári a priekopníci muškárenia nielen z Anglicka. Spomeniem len zopár Frederick Halford – najvplyvnejší spisovateľ o muškárení v 19. storočí, Olivera Edwardsa a Franka Sawyera ani bližšie predstavovať hádam nemusím. Rieku tvorí zmes kanálov ktoré niekedy pretekajú paralelne vedľa seba až sa nakoniec pár kilometrov pred morom spájajú v jeden celok. Má kriedové podložie to znamená že je krištáľovo čistá a dno pokrývajú vodné riasy.
             Test sa vyznačuje bohatým liahnutím hmyzu ale najlepšie mesiace sú 3 týždne koncom mája a začiatkom júna – čas liahnutia májoviek (Ephemera danica), oliviek (Olive blue dun), kriváky celoročne.Jesenné mesiace sa skôr hodia na nymfu aj keď sú dni keď treba mať v krabičke dostatočnú zásobu suchých múch. Priemerná hmotnosť pstruhov výhradne potočných sa pohybuje okolo 0.7 kg (hovorím o mieste kde som chytal). (ja osobne som mensšieho ako 2.5 kg na palici nemal ale o tom v druhej časti). Na niektorých úsekoch sa može chytať iba na suchú muchu celoročne, mokrá mucha, nymfa atď. sú prísne zakázané. Brodenie nepovolené.
           Ceny povoleniek – pohybujú sa od 35 libier až po závratných 200 libier na deň a osobu a niektoré úseky (som počul) až po 3000 libier!!! (poz. aut.:takže páni čo oproti tomu cena našej ministerskej povolenky). Ceny sú pohyblivé v závislosti od ročného obdobia. Dosť značnú čať rieky obhospodaruje Houghton club – jeden z najselektovanejších muškárskych klubov na svete. Klub založili v roku 1822 s 13 členmi a v súčastnosti má 25 vysoko selektovaných členov z Európskej únie. Jedno miesto je vždy vyselektované pre princa Charlesa ak by chcel prísť skúsiť šťastie. ( pozn. autora: osobne si myslim že sú to snobi ktorí sa skrývajú za muškárenie). Klub má sídlo v hoteli Grosvenor alebo členov možete stretnúť aj pube (p. autora: krčme, horšie ako u nás ) Mayfly Inn. Toľko vo všeobecnosti o histórii a súčastnosti tejto rieky, aby ste boli trosku v obraze čo chalkstream Test pre svetové muškárenie znamená.
            Od telefonátu sa nemôžem sústrediť na prácu, hlavou mi lietajú myšlienky a predstavy o veľkých pstruhoch a lipňoch. Po práci sadám za počítač a snažím sa zistiť čo najviac informácií o rieke, hmyze, muchách atď. atď. Zisťujem počasie – nemá pršať, aj teplota cez deň má byť optimálna 15°C. Sadám za zverák viažem muchy – suché na hačikoch č. 20 a 22, nymfy na háčikoch 16. Balím veci, volám Paulovi ohľadom plánu (kde sa stretneme atď.). Unavený si ľahám spať niečo po pol jedenástej. Zajtra ma čaká ťažké veľmi skoré vstávanie ale dúfam že o to príjemnejší deň.
Jozef  ´Tuli´ Karafa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára