5. januára 2016

Muškársky naviják

Pri muškárskych navijákoch, tak ako pri prútoch existujú stovky firiem ktoré ich ponúkajú v rozličnej kvalite a cene. Pokúsim sa Vám pomôcť sa zorientovať v tejto džungli technických parametrov a cien a vybrať si pre Vás to najlepšie na trhu.

Muškárske navijáky sa delia podľa troch základných hľadísk:
Podľa typu cievky:
  • klasické s úzkou stredovou tyčkou
  • Mid arbor (niečo medzi klasickou a širokou cievkou)
  • Large arbor (široká cievka)  
    - s kazetovým systémom (kôš cievky je kovový, samotné cievky plast, výhoda cena, obal a počet cievok)
    – s kovovými vymeniteľnými cievkami (cena cievky je polovica ceny navijáka)
Podľa použitého materiálu:
  • Kompozitné (umelohmotné)
  • Odlievané (rôzne kvalitné zliatiny)
  • Frézované na CNC strojoch (väčšinou z jedného kusu leteckého hliníku alebo menej hodnotnej náhrady)
Podľa druhu použitej brzdy:
  • Bez brzdy
  • S brzdou korkovou
  • S brzdou teflónovou / karbónovou

Tak ako mnohý z Vás, aj ja som začínal muškáriť s kompozitovým navijakom. K navijaku tejto kategórie som však mal hneď niekoľko výhrad, ale poznáte to peniaze nepustia. Vadil mi na ňom rapotavý zvuk pretože sa nedal vypnúť svrček a neprítomnosť brzdy. Viem že si hneď poviete načo brzda, navijak je predsa len zásobník šnúry, ale verte mi nie je to pravda. Bohužiaľ na to väčšinou prídete až keď sa Vám podarí odpáliť pár pekných rýb. Preto som po roku chytania vymenil kompozit za kov. Predsa je len pevnejší, trvanlivejší a vydrží Vám pri dobrej starostlivosti poriadne dlho.V poslednej dobe, tak ako ide pokrok vo vývoji materiálov a spracovania sa kompozitové navijáky začali objavovať aj v ponuke špičkových muškárskych firiem, aby sa ich navijáky stali dostupnejšie aj pre menej solventnú klientelu. Na rozdiel od ich lacných kolegov sú doplnené okrem kvalitnejšieho materiálu aj kvalitnou brzdou, akú má daná firma použitú aj pri drahších kovových modeloch. Osobne by som si už kompozit nekúpil,lebo v cene kvalitných kompozitov si už kúpite aj slušné kovové navijáka máte o starosť menej, ak s ním napríklad nechtiac tresnete o skalu.
                      Preto sa ďalej budem zaoberať len kovovými muškárskymi navijakmi. Bohužiaľ aj tento typ navijákov má niekoľko záludností. Musíte si dávať pozor hlavne na lacnejšie typy navijákov. Pri kúpe navijaka sa riaďte trojtestovým systémom a pevne dúfam že naň budú chytať ešte aj vaši vnuci.
Rôzne druhy navijákov, úplne vľavo lososový veľkosť 10/11, úplne vpravo veľkosť 3/4

Prvý test : skúška ako pevne drží cievka na oske v tele navijáku, pár krát si ju vyberte a vložte späť a skúste s ňou pohýbať, ideálne je keď  sa vôbec pri tomto teste nepohla. Samozrejmosťou je aj odskúšanie chodu navijáku a to aj v opačnom smere či nemá nejaký excentrický chod.
Druhý test : pri brzde treba párkrát odskúšať jej maximálne pozície ako aj jemnosť prechodu z jednej polohy do druhej a rukou skúšať hýbať cievkou v jednotlivých pozíciách či sa reálne stupňuje sila brzdenia.
Tretí test : skontrolovanie s akou presnosťou dosadá cievka do tela navijáku. Tento problém majú hlavne lacnejšie odlievané navijáky. Drahšie navijáky bývajú frézované a tie úplne najlepšie frézované s jedného kusa materiálu. Tento tretí test nie je ani tak dôležitý pre chod navijáku, ale hlavne pre vašu šnúru. Ak je medzi telom navijaku a cievkou (samozrejme myslím tú časť tela navijaku na strane kľučky ) nejaká menšia medzera, verte že vaša šnúra v nej určite časom skončí. Pár krát zažijete takúto parádu a zo šnúrou sa môžete rozlúčiť. Ešte jedna dôležitá vec, hlavne pri odlievaných navijákoch bývajú na tele navijáku niektoré hrany ostré a verte že Vaša šnúra sa nebude s týmito miestami kamarátiť.
                         Pri nákupe muškárskeho navijáku nemusíte pozerať na počet ložísk, úplne postačí jedno kvalitné ložisko. Pri nákupe by som sa skôr orientoval na navijáky typu Large arbor. Zníži to tvarovú pamäť šnúry, lebo bude navinutá na väčšom priemere. Pri tomto type navijáku si treba dať pozor ešte na to či sa naozaj pod šnúru zmestí avizované množstvo backingu, nakoľko niektoré majú dosť plytké cievky a dostať pod šnúru výrobcom udávané množstvo podkladu je pri nich naozaj problém.
Rozdiel medzi klasickou cievkou a cievkov typu Large arbor

Medzi odlievanými i aj frézovanými navijákmi sú veľké rozdiely v kvalite vypracovania a brzdného systému. Rozhodne znova odporúčam kupovať navijáky známych muškárskych firiem (napr. , LOOP, VISION, SCIERRA, REDINGTON, SAGE, Orvis atď.), ktoré Vám zas ponúknu aj zaujímavé záručné podmienky a servis svojich výrobkov. Rozhodne by som sa pred nákupom obrátil aj na Vašich známych (muškárov) aby Vám povedali svoje skúsenosti s ich navijákmi. Keďže budete určite používať viac druhov muškárskych šnúr hlavne na jazere, zvážte aj možnosť kazetových navijákov, síce majú plastové cievky (ktoré sú ale celé ukryté v kovovom koši) ale cenovo sú veľmi výhodné. Pri muškárskom navijáku rátajte s tým, že cena cievky je rovná polovici ceny navijáku, preto sú kazetové systémy veľmi zaujímavé.
Kazetový systém od SCIERRY, naviják, 4 cievky + obal
Pri muškárskych navijákoch je dôležité aj zosúladiť veľkosť navijáku (je udávaná čislom napr. 4/6) s AFTMOU prúta. Je to nutné z viacerých dôvodou. Za prvé čím je číslo udávané pri navijáku tým je naviják väčší a ťažší a vytvoril by Vám váhový nesúlad s prútom čo by malo za následok diskomfort pri chytaní a presilovanie ruky. Za druhé by ste určite vypadali smiešne keby ste na prúte s AFTMOU 4/5 mali síce kvalitný naviják za vynikajúcu cenu v akcii, ale číslo 10/11. A za tretie to najdôležitejšie, číslo na navijáku znamená, že je určený pre šnúru danej kategórie s dostatočným množstvom podkladového backingu pod ňu. Toto je vždy zobrazené pri navijáku aj výrobcom.Pre akú AFTMU šnúry je naviják určený a dĺžka podkladu, ktorá sa pod túto šnúro na naviják zmestí.
Zhrnutie : Odporúčam teda ku každému Vášmu prútu zodpovedajúcu veľkosť navijáku. Celokovový kvalitný odlievaný, alebo frézovaný naviják s korkovou, alebo ešte lepšie teflónovou brzdou od známej a na trhu dlhodobo etablovanej muškárskej firmy.  Pre jazero Vám odporúčam pouvažovať aj nad kazetovým systémom. Vynikajúce kazetové systémy ponúka firma (SCIERRA, GREYS a SNOWBEE)

Brzdový systém je kompletne zapuzdrený

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára