Muškárske navijáky sa delia podľa troch základných hľadísk:
Podľa typu cievky:
- klasické s úzkou stredovou tyčkou
- Mid arbor (niečo medzi klasickou a širokou cievkou)
-
Large arbor (široká cievka)- s kazetovým systémom (kôš cievky je kovový, samotné cievky plast, výhoda cena, obal a počet cievok)– s kovovými vymeniteľnými cievkami (cena cievky je polovica ceny navijáka)
- Kompozitné (umelohmotné)
- Odlievané (rôzne kvalitné zliatiny)
- Frézované na CNC strojoch (väčšinou z jedného kusu leteckého hliníku alebo menej hodnotnej náhrady)
- Bez brzdy
- S brzdou korkovou
- S brzdou teflónovou / karbónovou
Tak
ako mnohý z Vás, aj ja som začínal muškáriť s kompozitovým navijakom. K
navijaku tejto kategórie som však mal hneď niekoľko výhrad, ale poznáte
to peniaze nepustia. Vadil mi na ňom rapotavý zvuk pretože sa nedal
vypnúť svrček a neprítomnosť brzdy. Viem že si hneď poviete načo brzda,
navijak je predsa len zásobník šnúry, ale verte mi nie je to pravda.
Bohužiaľ na to väčšinou prídete až keď sa Vám podarí odpáliť pár pekných
rýb. Preto som po roku chytania vymenil kompozit za kov. Predsa je len
pevnejší, trvanlivejší a vydrží Vám pri dobrej starostlivosti poriadne
dlho.V poslednej dobe, tak ako ide pokrok vo vývoji materiálov a
spracovania sa kompozitové navijáky začali objavovať aj v ponuke
špičkových muškárskych firiem, aby sa ich navijáky stali dostupnejšie aj
pre menej solventnú klientelu. Na rozdiel od ich lacných kolegov sú
doplnené okrem kvalitnejšieho materiálu aj kvalitnou brzdou, akú má daná
firma použitú aj pri drahších kovových modeloch. Osobne by som si už
kompozit nekúpil,lebo v cene kvalitných kompozitov si už kúpite aj
slušné kovové navijáka máte o starosť menej, ak s ním napríklad nechtiac
tresnete o skalu.
Preto sa ďalej budem zaoberať
len kovovými muškárskymi navijakmi. Bohužiaľ aj tento typ navijákov má
niekoľko záludností. Musíte si dávať pozor hlavne na lacnejšie typy
navijákov. Pri kúpe navijaka sa riaďte trojtestovým systémom a pevne dúfam že naň budú chytať ešte aj vaši vnuci.
Rôzne druhy navijákov, úplne vľavo lososový veľkosť 10/11, úplne vpravo veľkosť 3/4
Prvý test : skúška ako pevne drží cievka na oske v
tele navijáku, pár krát si ju vyberte a vložte späť a skúste s ňou
pohýbať, ideálne je keď sa vôbec pri tomto teste nepohla.
Samozrejmosťou je aj odskúšanie chodu navijáku a to aj v opačnom smere
či nemá nejaký excentrický chod.
Druhý test : pri brzde treba
párkrát odskúšať jej maximálne pozície ako aj jemnosť prechodu z jednej
polohy do druhej a rukou skúšať hýbať cievkou v jednotlivých pozíciách
či sa reálne stupňuje sila brzdenia.
Tretí test : skontrolovanie s akou presnosťou dosadá
cievka do tela navijáku. Tento problém majú hlavne lacnejšie odlievané
navijáky. Drahšie navijáky bývajú frézované a tie úplne najlepšie
frézované s jedného kusa materiálu. Tento tretí test nie je ani tak
dôležitý pre chod navijáku, ale hlavne pre vašu šnúru. Ak je medzi telom
navijaku a cievkou (samozrejme myslím tú časť tela navijaku na strane
kľučky ) nejaká menšia medzera, verte že vaša šnúra v nej určite časom
skončí. Pár krát zažijete takúto parádu a zo šnúrou sa môžete rozlúčiť.
Ešte jedna dôležitá vec, hlavne pri odlievaných navijákoch bývajú na
tele navijáku niektoré hrany ostré a verte že Vaša šnúra sa nebude s
týmito miestami kamarátiť.
Pri nákupe muškárskeho
navijáku nemusíte pozerať na počet ložísk, úplne postačí jedno kvalitné
ložisko. Pri nákupe by som sa skôr orientoval na navijáky typu Large
arbor. Zníži to tvarovú pamäť šnúry, lebo bude navinutá na väčšom
priemere. Pri tomto type navijáku si treba dať pozor ešte na to či sa
naozaj pod šnúru zmestí avizované množstvo backingu, nakoľko niektoré
majú dosť plytké cievky a dostať pod šnúru výrobcom udávané množstvo
podkladu je pri nich naozaj problém.
Medzi odlievanými i aj frézovanými navijákmi sú
veľké rozdiely v kvalite vypracovania a brzdného systému. Rozhodne znova
odporúčam kupovať navijáky známych muškárskych firiem (napr. , LOOP,
VISION, SCIERRA, REDINGTON, SAGE, Orvis atď.), ktoré Vám zas ponúknu aj
zaujímavé záručné podmienky a servis svojich výrobkov. Rozhodne by som
sa pred nákupom obrátil aj na Vašich známych (muškárov) aby Vám povedali
svoje skúsenosti s ich navijákmi. Keďže budete určite používať viac
druhov muškárskych šnúr hlavne na jazere, zvážte aj možnosť kazetových
navijákov, síce majú plastové cievky (ktoré sú ale celé ukryté v kovovom
koši) ale cenovo sú veľmi výhodné. Pri muškárskom navijáku rátajte s
tým, že cena cievky je rovná polovici ceny navijáku, preto sú kazetové
systémy veľmi zaujímavé.
Pri muškárskych navijákoch je dôležité aj zosúladiť
veľkosť navijáku (je udávaná čislom napr. 4/6) s AFTMOU prúta. Je to
nutné z viacerých dôvodou. Za prvé čím je číslo udávané pri navijáku tým
je naviják väčší a ťažší a vytvoril by Vám váhový nesúlad s prútom čo
by malo za následok diskomfort pri chytaní a presilovanie ruky. Za druhé
by ste určite vypadali smiešne keby ste na prúte s AFTMOU 4/5 mali síce
kvalitný naviják za vynikajúcu cenu v akcii, ale číslo 10/11. A za
tretie to najdôležitejšie, číslo na navijáku znamená, že je určený pre
šnúru danej kategórie s dostatočným množstvom podkladového backingu pod
ňu. Toto je vždy zobrazené pri navijáku aj výrobcom.Pre akú AFTMU šnúry
je naviják určený a dĺžka podkladu, ktorá sa pod túto šnúro na naviják
zmestí.
Zhrnutie : Odporúčam teda ku
každému Vášmu prútu zodpovedajúcu veľkosť navijáku. Celokovový kvalitný
odlievaný, alebo frézovaný naviják s korkovou, alebo ešte lepšie
teflónovou brzdou od známej a na trhu dlhodobo etablovanej muškárskej
firmy. Pre jazero Vám odporúčam pouvažovať aj nad kazetovým systémom.
Vynikajúce kazetové systémy ponúka firma (SCIERRA, GREYS a SNOWBEE)
Brzdový systém je kompletne zapuzdrený
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára