7. januára 2016

Slovinsko 2008 – časť 2 (Soča a Bača)

              Prebúdzame sa do chladného rána a nový sneh na kopcoch nás deprimuje. Nielenže stále prší, ale ešte sa schladilo o ďalších pár stupňov. Na izbe je zima ako na Sibíri a ja začínam uvažovať, že čo si oblečiem keďže s teplými vecami som sa moc nezaťažoval. Nakoniec som to vyriešil navrstvením 3 tričiek a flískou.
 Vychádzam na poschodie do kuchyne, kde sa začínajú pomaly trúsiť aj ostatný zmrznutý. Študujem nové podvodné puzdro ku kamere aby som bol pri vode už pripravený a mohol zdokumentovať náš lov. (ešte netušiac, že mi kazetu po našom návrate premaže moja aktívna manželka) Pri raňajkách a teplom čaji padá rozhodnutie na rieku Soča. Vyberáme sa cestou proti prúdu rieky a po niekoľkých zastávkach sa konečne rozhodujeme zastať a začať chytať.
            Ku rieke sme z hlavnej cesty odbočili na celkom slušnú štrkovú poľnú cestu, ale asi 200 m od rieky nás zastavuje kopec štrku priamo v jej strede. Parkujeme a začíname chystať veci na lov. Ako vychádzame z príbrežného porastu, otvára sa pred nami scenéria ako z dokumentárnych filmov. Vychádzame na jednu z najkrajších riečnych štrkových pláží, čo som doteraz videl. Začínam filmovať a chlapci pomaly brodiť na podľa nich najlepšie miesta. Kvôli priezračnej vode sa ťažko odhaduje hĺbka a to ešte nevieme , že voda je cca ¾ m nad normál a ide snehová voda na čo nás neskôr upozornil jeden domáci muškár. Soča je nádherná rieka so štrkovým podložím, je dobre prístupná a broditeľná. Široká je asi ako Váh v Ružomberku a obsádka je pstruh mramorový, pstruh dúhový a lipeň. Potočáka do jej povodia nevysádzajú, lebo má tendenciu sa krížiť s mramorovaným, čím by znehodnocoval jeho populáciu.
            Ako prvý hlási záber Ampér, ale ryba sa po chvíli vypína. Chytáme väčšinou na rôzne druhy streamerov, alebo jigy, ale nedarí sa. Až po hodnej chvíli hlási záber Arpi a ako prvý na tejto rieke zdoláva prvého cca 30cm duháka. Snažím sa ho nafilmovať, ale chyba lávky ….. puzdro sa celkom solídne zarosilo a zo zdolávania ryby dokopy nič nevidno (neskôr som sa z tejto situácie poučil a už sa to nestalo). Chlapci sa rozdelili, Ampér, Rastík a Martto odišli dole prúdom, Rudy, Pike, Palmer, Alex a Chuďas ostávajú roztiahnutý blízko miesta kde sme vyšli pri vode. Ja kamerujem a behám od jedného ku druhému. Po chvíli odchádza Palmer a Alex hore prúdom a za nejaký čas sa vracia s tým, že našiel ryby. Rudko sa spolu so mnou vyberá za ním, on aby chytal a ja kamerovať konečne nejaké ryby. Začínam si nadávať, lebo včera na Idrijci to s rybami a hlavne veľkými bolo super, ale dnes to vypadá na solídny debakel. Palmer našiel duháky o priemernej veľkosti cca 30cm vo veľkých vracákoch pri brehu, aké sa na predchádzajúcom stanovisku pri pláži nenachádzali. Pekne si zachytal, no po našom príchode to už také ružové nebolo, ale Rudy si po drobnom fo-pa predsa len na rybu siahol (Rudy bezprotihrotový háčik neznamená, že nemá mať hrot ….. iba protihrot). Začali sme sa presúvať proti prúdu, obišli Alexa a chceli pokračovať vyššie, keď na nás z opačnej strany začal mávať rukami nohami a snažil sa aj niečo kričať nejaký domorodec. Po nejakom čase pantomímy domáceho borca sme pochopili, že na tomto úseku rieky idú mať súťaž papaláši z Rijeky a je uzavretá (preto tam asi v každej diere pri brehu bolo toľko duhákov).
            Pomaly sme sa vrátili aj s Alexom na pláž ku ostatným. Na otvorenej pláži sa okrem Arpiho v úvode, už nikomu nepodarilo zdolať rybu aj keď nejaké zábery predsa len boli. Po čase k nám prikvitol jeden z domácich mímov, ktorý nás pred časom oblažil svojím vystúpením. Pustili sme sa s ním do reči, kde sme okrem iného od neho vytiahli informáciu, kde sa dá dobre zachytať aj pri tomto stave vody. Palmer ho pohostil pivom a v družnom rozhovore, za pískania na Ampéra a Rastíka sme čakali na ich príchod, aby sme sa mohli premiestniť na nové lovisko určené spokojným Slovincom. Čakanie nám skrátil Pike svojou castingovo tanečnou vložkou. Ampér po chvíli dokvitol, ale po Rastíkovi ani po 20tich minútach nebolo ani vidu ani slychu. Keďže už bol čas obeda a Rastíka nikde, navyše začínalo znova pršať utiahli sme sa do motorestu vzdialeného asi ½ km od miesta chytania s tým, že sa po Rastíka stavíme po jedle. Medzi tým sa solídne rozpršalo a my sme začali uvažovať, čo sa s Rastíkom asi stalo. Začala sa dražba jeho vecí a hľadali sa vysvetlenia pre jeho blízkych. Keďže si Arpi vydražil jeho vestu, tak sa išiel po nej poobzerať a čuduj sa svete, našiel v nej aj Rastíka …. síce úplne mokrého, ale živého. Keď si k nám prisadol, uškvaril nás najskôr všetkých pohľadom a potom zahrnul výčitkami (hoci Rastík, za danú situáciu si si mohol vo veľkej miere sám). No ,ale teplý čaj a jedlo rozohnali chmáry na jeho tvári aj na oblohe a tak sme sa mohli pohnúť ďalej. Na novom mieste sme sa znova rozdelili. Ja som ostal na spodnom úseku spolu s Rudy a Rastíkom a sledovali sme domáceho muškára ako mu to pôjde. Zjavne tu nebol prvý krát a celkom sa mu darilo. Chytal na dlhú nymfu a v priebehu 10tich minút čo som ho sledoval vytiahol 2 ryby (s jednou som nafilmoval, bol to pekný duhák). Rudkovi sa zatiaľ podarilo chytiť na nymfu  pekného mramorového pstruha a mne urobiť jeho perfektné zábery (a mojej žene ich vymazať). Rastíkovy sa nado mnou moc nedarilo, tak som odložil kameru a zabrodil. Mal som naviazaný streamer, ktorý som ale v momente previazal na sucho, lebo sa začali v rýchlom prúde ukazovať krúžky. Vyplatilo sa a začal som ťahať krásne lipne jedného za druhým. Najväčší mal 41,5cm a najmenší nemal menej ako cca 35cm. Podo mňa zabrodil Arpi, ale ryby sa už prestávali ukazovať. Trvalo to hádam 5-6 minút a bol koniec, takže Arpimu a neskôr ani Pikemu nebolo dopriate. Arpiho som ešte vytočil tým, že asi pol metra od jeho nôh sa urobil krúžok. Ukázal som mu ho a vravím sleduj, odrátal som 3-2-1 bum a bol tam,. pekná 40tka lipeň. Arpi povedal pár nepublikovateľných slov na moju adresu a rozosmiali sme sa. Zatiaľ sa k nám stiahli aj chalani z vrchu, ale už bolo po zbere. Skončili sme preto a vydali sa na ďalšie stanovisko. Bolo krásne, ale bol to absolútny debakel a aj keď bolo zopár záberov, nič sa nevytiahlo.
            Rozhodnutie preto padlo na riečku, či skôr potok Bača. Na úseku chyť a pusť bolo muškárov ako maku, ale my sme nemali na tento úsek povolenku a preto sme pokračovali smerom proti prúdu. Ampér, Pike, Chuďas, Alex a Arpi zastali a my sme pokračovali ešte vyššie. Milujem menšie toky, lepšie sa mi čítajú a ryby v nich sú pre mňa väčšou výzvou. Bača mi to všetko splnila, bola krásna, čistá a pekne som si zachytal. Chytil som iba duháky a chalani čo boli nižšie hlásili takisto iba pstruhy dúhové. Počasie sa znova zhoršilo, tak sme ukončili lov a vrátili sa riadne prezimený a mokrý na ubytovanie. Arpi založil v krbe oheň (nie ako v Nórsku, kde plamene z grilu šľahali asi 5m vysoko, hehe) a v príjemnom teple a dobrom vínku sme debatovali o rybách, muchách a iných veciach dlho do noci.
            Keď som sa ráno zobudil, skoro mi spadla sánka a určite som nebol jediný. Odkedy sme prišli bolo sychravo, zima, dážď a vietor a teraz keď odchádzame ako by to vôbec neexistovalo. Prebudili sme sa do nádherne slnečného a teplého dňa. No ale čo sa dalo robiť, aj keď padli rôzne zaujímavé názory typu, zostať ešte ďalšie dni bolo treba ísť domov. Pobalili sme sa a vyrazili na cestu domov. Práve vtedy sa nám predstavila navigácia v Arpiho aute v plnej kráse a po zhruba hodinovej ceste akože smerom domov nás vrátila presne tam odkiaľ sme vyrazili. No tak už sme na mieste, ideme sa ubytovať …. pustil hlášku Pike. Myslím, že v tej chvíli mal každý na mále aby sme si pobyt nepredĺžili aspoň o jeden deň. Nakoniec sme predsa len vyrazili (znova) a tento raz už trafili na tú správnu cestu. V Maďarsku sme sa ešte zastavili na prekrásnej čárde, pochutili na vynikajúcom jedle a po drobných peripetiách v Budapešti (navigácia sa znova predviedla a Arpi ako vedúce auto nás zmiatol dvojitým obkrúžením na kruháku) sme k večeru dorazili do Košíc. Nastala chvíľa lúčenia s vynikajúcimi ľuďmi, ale hlavne kamarátmi a vyrazili sme smer domov. Ďakujem Vám priatelia za prekrásne zážitky.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára